onsdag 4 januari 2017

Träna efter eget huvud eller köpa sig ett träningsupplägg?

Börjar så smått bli lite fundersam på om jag är för "oseriös" i min träning. Jag menar jag har ingen livslång erfarenhet av träning, började min banan år 2009 med att köpa en cykel. Innan det har jag inte tränat något mer än enstaka sporadiska försök till jogging, gym och jympapass. Någon form av träning på cykel satte vi väl igång med 2010. Nu tränar jag utefter vad jag och Andreas själva har försökt att klura ut och läsa oss till om vad som skulle kunna vara ett bra upplägg för att förbättra sig.

Till en början var det inte direkt svårt att bli bättre eftersom utgångsläget var riktigt lågt, då räckte det med att bara cykla planlöst nån gång i veckan. Så är inte fallet längre, nu krävs mer genomtänkta träningspass som ger just den effekt som är önskvärd för resultatet. Det är inte alltid lätt att veta vad jag behöver i min träning, vad är det jag borde förbättra? Är det styrka, vo2max, uthållighet över lång tid, teknik eller lika mycket av allt detta? Jag försöker tänka så här - vad är det som är tuffast under ett långlopp? För min del är det nog slätdraget och då antar jag att det är tröskelträning som är viktig. Korta spurter är jag rätt bra på men det är inte direkt något jag har användning för på långloppen, lär nog få jobba en del på slätdraget innan det kan bli aktuellt!

Nånstans på den här pallen är ju trevligt att stå ibland...


Det som gör att jag känner att jag kanske inte är tillräckligt seriös är att jag ser att många andra gör tester hos exempelvis Aktivitus och köper träningsprogram att följa eller anlitar andra coacher för att optimera sin träning. Och det är minsann inte bara folk i elitledet utan både herrar och damer på min nivå (eller ja, förmodligen både högre och lägre nivå). Fasen alltså, kommer jag hamna helt på efterkälken till sommaren??

//Y

3 kommentarer:

  1. Det där har jag också tänkt på mycket under åren. Jag tränar ju för att vara bra både vinter och sommar och det är klurigt. Jag har aldrig anlitat någon utan försökt att lägga upp min träning utifrån vad jag behöver bli bättre på. Jag har läst en del om träningslära och fick Erik Wickströms bok smart kondiotionsträning i julklapp. Det blev liten aha-upplevelse att läsa om att det kan fungera jättebra att träna mindre, köra me "mellanmjölk" eftersom man inte har samma träningsvolym och chans till återhämtning som elit och elitmotionärer.

    Det jag gjort är två submax och laktattest för några år sedan. Det gav en hint om hur jag skulle lägga upp mina trösklar. Det som hindrat mig är främst att det kostar ganska mycket med coachning och att jag inte riktigt funkar så bra i hop med exakta program, jag går liksom utanför min egen planering lite för ofta.
    Kanske skulle jag vinna på det eller kanske och visst kan jag känna den där lilla stressen att det verkar som alla har träningsprogram och gör allt rätt medan jag leker runt. Å andra sidan tror jag att man kommer långt ändå!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din input Helena! Jag känner precis som du att det skulle vara svårt att följa ett exakt program, det finns ju faktiskt andra saker i livet som kommer emellan ibland.
      Intressant med Wickströms bok, kanske man skulle läsa.Det är lätt att hamna i mellanmjölkens land, så det är ju fint om det funkar bra! Ska bara plöja igenom Fredrik Ericssons bok först :)
      Tufft att träna både för sommar- och vintersäsong! Har du någon lugnare period??

      Radera
    2. Det har jag, hösten är lugnare. Det är först nu i januari som jag försöker snäppa upp skidåkningen en aning med intervaller och lite mer strukturerade skidpass. Samtidigt får liksom inte cykelbenen vila helt och hållet, där mest trösklar och rull. Men det är supersvårt och när snön smälter är det ju direkt på cykelsäsongen. jag skulle med all säkerhet vara lite bättre på cykel om jag inte åkte så mkt skidor på vintern men å andra sidan är det inget jag vill välja bort. Någonstans ska det vara roligt att träna och att jaga pallplatser i D30 är inte allt.

      Radera