fredag 19 augusti 2016

Lite service och lite tvätt och missa inte Jenny Rissveds på DR1

Idag dök sommaren upp här igen. Jag hade planerat vilodag och spenderade förmiddagen hos Sportson i Helsingborg som tog sig an min specialized Epic WC för en välbehövlig service. Jag brukar sköta sådant själv men här i detta fallet var jag lite osäker på Fact-vevpartiet och om jag hade verktyg som passade.

Vevlagret...

Saker som används slits och hur noga jag än varit att ta isär och rengöra/fetta om så satt faktiskt styret helt fast sedan sista träningen, så kass var styrlagret. Vevlagret har jag känt att det var på väg att ge upp, men vi trodde inte våra ögon när vi efter ca en halvtimme tillslut fick loss det. Kunde faktiskt  lika gärna varit något man fiskat upp från regalskeppet WASA!

Nytt på plats

Lite glad att jag inte satt i något lager från CeramicSpeed för sisådär 3000 spänn… Nu är min cykel TippTopp igen, tack för att ni tog er tid Sportson Helsingborg.


Sen var det ju bara att fortsätta, vädret blev som sagt sol och vindstilla med 20°C så jag plockade fram min CX och min landsvägscykel. Plockade ner tvättade och plockade ihop igen, allt blev rent och inga delar blev över det var ju tur.

Justja, påtänkt senare. Ni som bor nära Danmark och inte kan se Jenny Rissveds på Viasat/Viaplay. Slå på dansk DR1 kl.17:25 så missar ni inget!

//Nilsson

2 kommentarer:

  1. Exakt sådär har mina vev och styrlager sett ut på väldigt kort när jag använde "Muck Off-sprayen" vid tvätt... Sedan jag slutade att använda den så är lagren som nya när jag tar isär och fettar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant och lite oroväckande, jag använder muc-off ganska ofta. Kan ju finnas många parametrar som spelar in men jag ska testa då. Inte roligt hur som helst.

      Radera