måndag 8 augusti 2016

Finnmarksturen 2016 RaceReport

Hur står det till egentligen…? Foto: Jan Ruthström


Vi går väl rakt på sak, Finnmarksturen gick av stapeln igår. Jag har inte kört loppet innan men vad jag hade hört från andra och läst mig till hade jag en hel del tuffa backar att vänta. Som ni vet har jag skaffat en heldämpad cykel och såklart valde jag den till loppet även om jag var lite tveksam eftersom hardtailen är lättare, tänk om det skulle bli för jobbigt i backarna...?

Andreas och jag tog en långfrukost tillsammans med Stina och Jonas på hotellet och sedan rullade vi bort till ABB Arena i god tid. Eftersom det var damstart en halvtimme före övriga startgrupper behövde jag och Stina inte skynda oss att lägga cykeln i fållan utan kunde rulla lite och det kändes riktigt bra.

Klockan 10:30 gick starten för oss, tror vi var 25st damer. Verkligen synd att vi är så få, ser i resultatlistan att det är tjejer i motion som helt klart hade platsat att köra i tävlingsklass. Även om vi nu var få så var det här med damstart riktigt bra tycker jag! Starten var lugn och sansad och gick runt 30km/h, när vi startar tillsammans med herrarna är farten snabbt uppe i 45km/h och det körs väldigt hetsigt. När vi kom fram till startbacken halkade jag efter på direkten precis som väntat och låg näst sist av alla damer tror jag. De snabba tjejerna drog iväg i en grupp och vi övriga hamnade en och en.

I första nedförsbacken körde jag ikapp Linnéa och en bit framför oss såg jag en tjej till. Vi hjälptes åt att köra ikapp henne men väl framme orkade jag inte hålla deras fart uppför, jag blev ensam igen. Kämpade på ensam ett tag men såg hela tiden de två framför mig och tillslut kom jag ikapp Linnéa igen och vi körde tillsammans. Den andra tjejen vet jag faktiskt inte om jag körde om då eller om hon dragit iväg, men nånstans körde jag om henne. Linnéa körde väldigt jämt och riktigt bra på stigarna, jag är mer som en jojo och hamnade efter då och då men jag lyckades hela tiden komma tillbaka. På den långa, raka asfalterade cykelbanan såg vi en D40-cyklist långt framför oss och vi jobbade bra tillsammans för att försöka komma ikapp henne. Det tog rätt så lång tid, men precis innan trappen vid ABB kom vi ikapp. Vi rullade ner och när vi skulle upp för trappen hoppade D40 tjejen av halvvägs så jag valde att inte ens försöka utan sprang istället. De andra två kom iväg före mig och i stigningen efter kom herreliten ikapp ( och ja, Henrik ni var snälla ) Jag höll mig så långt ut till höger jag kunde för att inte vara i vägen och tyvärr försvann de andra två tjejerna.

Fram till nu var det helt fantastiskt bra med damstart, inget köande någonstans, ingen hets bland en massa herrar och riktigt roligt att kunna se sina medtävlanden och bli taggad att köra ikapp eller försöka hålla undan för någon bakom. När nu herrarna började komma farande i en jäkla fart blev jag lite stressad. De var vänliga och sa till i god tid att de ville passera, speciellt de riktigt snabba herrarna. Hade hört från andra lopp att de lite längre ner i fältet kan vara lite tjurigare och hetsigare. Jag upplevde aldrig att någon blev irriterad över att jag var i vägen och det var skönt, men jag var också verkligen väldigt snäll och flyttade mig alltid. Lite väl snäll kan jag nog säga så här i efterhand... Kul var det iallafall att se de snabba herrarna i spåret, kul också med några uppmuntrande ord från en del och tillochmed en hjälpande hand i ryggen vid två tillfällen - Tack!

Foto: Anders Almhed
Foto: Jan Ruthström

Får bra draghjälp av Linnéa.  Foto: Jan Ruthström
Jag är lite dålig på att komma ihåg var och när på banan saker och ting händer men jag kom iallafall ikapp Linnéa igen och på krönet efter den tredje backen drog jag ifrån henne och lyckades hålla henne bakom mig in till mål. Däremot kom från ingenstans den andra tjejen jag kört om tidigare och körde förbi. Några hundra meter innan målgången på arenan såg jag D40-tjejen vi körde ikapp tidigare och jag gav mig den på att köra om henne och lyckades - kändes riktigt bra även om vi inte tävlar i samma klass.

Jag gick i mål på tiden 3:23:40 och är helnöjd med loppet på alla sätt. Cykeln var helt rätt val den gick grymt fint på stigarna, damstarten var kanonbra och jag körde bra och känner att jag äntligen är på G igen! Nu vill vi bara ha fler startande tjejer i tävlingsklasserna - fram med er!

Sen träffar man ju trevliga bekanta också, Petrus som gjorde ett stabilt lopp.


För att inte göra det här för tjatigt får ni Andreas RR en annan dag.
//Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar