söndag 31 juli 2016

X-Cup lopp 5, Hovdala

Eftersnack med Nellie och Ulf.  Foto: Hans Persson


Imorse stack vi hemifrån strax före 7 för att komma fram till Hovdala slott vid 8-tiden. Parkerade, lyfte ut cyklarna och hällde i lite mer gegga i mitt framdäck som fortfarande inte var tätt. Vi körde ett uppvärmnings/rekningsvarv på banan och snackade med lite folk innan jag rullade till start.


Vid starten blev vi informerade om att arrangörerna hade missat att få dit tidtagningsmattorna så det blev tyvärr inga tider på oss som cyklade i start 1. Nu är det ju ett motionslopp och inte tävling så det gör väl inget egentligen men man vill ju allt gärna jämföra sig ändå. Den som ville kunde maila in sina tider så förs de in i resultatlistan manuellt.
Vädret var i alla fall strålande och banan riktigt fin. Det fanns några tekniska partier där jag klev av, men det hade nog inte behövts egentligen - det gäller ofta bara att våga hålla farten över hindren. I övrigt var det lättåkt om än jobbigt med en hel del backar. Av de fyra lopp jag kört i cupen var detta nog den roligaste banan. Min egen prestation är jag rätt så nöjd över, fast jag kom i mål lite väl pigg. Jag måste försöka ta i mer helt enkelt! Pulsen låg väl hyfsat bra, 89% i snitt med 97% som maxnotering. Pratade lite med Nellie Larsson efteråt och fick tips på bra en intervallträning som hon brukar köra - tack för det!
Får lite tips av snabba Nellie. Foto Hans Persson
Andreas startade som vanligt klockan 11 och han gjorde riktigt bra ifrån sig. Han gasade hårdare och gick lite aggressivare än han gjort tidigare och körde på så vis upp sig 30 placeringar jämfört med loppen tidigare i cupen. Han sa att han var lite avvaktande under startlopen och en bit in på första varvet vilket var onödigt. För honom var dom tekniska partierna inga problem, han körde på bra med flyt ända fram till de sista "svåra" partiet innan nedförslöpa mot mål. Precis innan beslutade han att köra om åkaren framför för att komma loss lite, tar ut sig rejält bara för det och börjar då klanta sig riktigt fint och får börja springa då han inte kommer på cykeln igen. Ingen skada skedd och man får ju klanta sig, det gör alla. Han filmade hela loppet så om vi hittar en vänlig själ med en snabb internetuppkoppling så ska vi lägga upp den för allmän beskådan.

In för varvning!


Foto: Hans Persson



I mål!







Dagens segrare Johan Chipskungen Malmsten och klubbkompis Erik Mattelin går ut på sista varvet.

//Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar