söndag 24 april 2016

RaceReport X-Cup lopp1 Ängelholm

Upp och iväg nästan som en vanlig jobbedag idag för att vara på plats i Kronoskogen vid 8-tiden. Skönt att vi inte har speciellt långt att köra. Min start gick kl. 9.00, men jag vill såklart vara på plats i god tid för att hinna sätta ihop cykeln, fixa&greja och värma upp. Jag körde inte hela banan som uppvärmning, men tog några stigar innan jag ställde mig i fållan.


X-Cuploppen går till så att man kör en varvbana så många varv man hinner på en timme +påbörjat varv. I år var banan i Ängelholm 7.2km plus en startloop på 6km. Det gäller att hänga på i starten för att få en bra placering in på stigarna så det var upp i hög puls direkt och där stannade den! Det är alltid lika hemskt i början, jag är mer en slowstarter men det är bara att gilla läget. Det var riktigt jobbigt hela tiden!




Banan innehåller inga backar men många små kullar och verkligen fina stigar. Det fanns också partier med grusväg där det gick bra att köra om. Mindre bra var att jag och ett gäng körde fel på ett ställe. Förste man svängde ner fel från en stig, alla andra följde bara efter och vi drog iväg åt rakt motsatt håll tills vi kom till en avspärrning där en funktionär viftade och ropade att vi skulle åt andra hållet. Där tappade vi några minuter och även fart, jag kom av mig lite. Det var ju riktigt dåligt, det ska ju inte kunna gå att köra fel väg i ett vägskäl på ett lopp.




94% av max i snitt och 98.5% som mest.
Här hittar ni resultaten. Jag slutade på en 8:e plats av totalt 33 damer, riktigt nöjd med det. Roligt att se att så många tjejer är med och kör! Förutom felkörningen var det jättekul att köra tävling och ta ut sig rejält på bara dryga timmen! Däckade rätt länge i soffan när jag kom hem och kollade världscupen i Cairns med en kanna kaffe.

Nästa lopp går redan till helgen i Höör, får se om vi kör det. Enligt beskrivningen på hemsidan låter det lite för tekniskt för min del. Andreas är riktigt sugen på att cykla nu eftersom han klantade sig och vurpade och därför inte kunde ställa sig på startlinjen idag.
//Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar