fredag 25 mars 2016

Gran Canaria dag 5 sex och 7



Som ni förstår så har vi nu kommit hem, vi landade igår. Vi gjorde dag nr 5 till en vilodag och cyklade upp till Ayagaures, det blir drygt 32km och 405 hm. Det är det lägsta antal höjdmeter jag känner till på ön för den sträckan med vår utgångspunkt. Kör man längs kusten kommer man inte undan så lätt som man kan tro, där är det kuperat. Vi tänkte oss en glass vid torget bredvid dammen men det var måndag och det har vi glömt då har dom stängt. Ner därifrån, alltså längs GC-504 kan man ösa på bra om man vill. Där finns ett flowigt svagt medlut som gör det till ett grymt vägavsnitt och bara serpor precis i början.

På bilden syns nästan bara blå himmel men vrider man kameran åt norr så var det ett tjockt molntäcke.

Dag 6 cyklade vi åter igen upp längs GC 60, via San Bartolomé till Ayacata. Där stannade vi till för lite energipåfyllning och bestämde oss för att inte fortsätta högre upp för det var lite småkyligt och väldigt molnigt upp mot Roque Nublo och vidare. Vi blev faktiskt erbjudna att sitta inne vid en tänd brasa i restaurangen men eftersom solen värmer bra så valde vi uteserveringen. Här blev förresten Yvonne inlåst på toaletten tidigare i veckan när vi var på väg till Pozo de las Nieves...



Med armvärmarna på vände vi sedan ner på GC 605.  Från Ayacata ner till Tauropass är det 15km.
Den vägen har vi inte cyklat tidigare och den var rätt så dålig i början men desto bättre senare, kan rekommenderas att köras både uppför och nerför. Här passerar man fina vyer tillexempel över Presa del las Niñas och vi fick också se Chirasjön på avstånd där vi cyklade förbi förra året på mtb.





När vi kom fram till Tauropass svängde vi vänster vid Cykelförbudsskylten eller snarare "Cykelrutten upphör"-skylten. Vi tog alltså samma knöliga väg ner till Soria som förra gången. Jag som inbiten mountainbikecyklist har som ni vet inte kört många meter lvg tidigare och väldigt förvånad över att dessa cyklar, hjul och däck tål så pass dåligt väglag och speciellt nerför som dom gör. Men alla andra köttade ju på så då gjorde vi det också!



Mera papayajuice


Efter drickapaus i Soria tog vi GC505 ner till kusten igen vid Arguineguin och vidare hem till Playa del Inglés på GC500.

Dag 7 satte vi av norrut längs GC500 och svängde av mot El Doctoral precis efter till den lilla byn Aldea Blanca. Här började vi tugga oss uppåt till Santa Lucia på riktigt fin asfalt och supersnälla serpor. Egentligen hade jag tänkt att vi skulle cykla GC551 mot Agüimes och GC550 upp mot Temisas till Santa Lucia, men det var vår sista cykeldag och vi ville ha gott om tid att packa cyklar och ta det lite lugnt så vi valde bort det. I efterhand insåg vi att det hade vi hunnit med bra för vi var tillbaka strax efter klockan ett.

När vi rullade igenom Santa Lucia var klockan inte så mycket och det var mer eller mindre folktomt men det såg ut att vara en väldigt mysig liten by. Vi stannade såklart till för en fika på ett av många fik/restauranger där innan vi tog oss vidare upp till San Bartolomé och sedan raka vägen hem.





Dags att packa ihop för den här gången...


Med det tackar vi Gran Canaria för den här gången och nu har vi testat utbudet både för mountainbike och racer. Om man ska välja ett cykelsätt är nog att lvg att föredra. Om backarna är tuffa på landsväg är stigarna ännu tuffare på mtb och underlaget är väldigt löst. Dessutom är utbudet större på landsväg. Under tiden, eller längs vägen om man säger så, fick vi också lära oss lite hur man tekniskt cyklar landsväg, speciellt nerför branta serpor.

En liten skål i honungsrom


Valet för nästa gång vi reser hit blir helt klart lvg igen! Och en annan sak vi lärt oss: boka inte transferbuss, ta taxi istället. Den lilla bussen vi åkte med till hotellet hade ju som vi tidigare skrivit inte plats för cyklar men det löste sig ändå, den gången... När vi skulle till flyget vågade vi inte chansa utan tog taxi och fick tag i en toppensnubbe som körde till flygplatsen på ca20 min, snacka om effektiv körning. Nu sa jag iofs att han var väldigt snabbt på plats och jag tror att han missförstod mig och trodde att vi behövde komma snabbt till flygplatsen, så färden gick i runt 140-160. Vi fick hans visitkort och det är bara att ringa eller sms:a nästa gång, bara hör av er om ni gillar att åka fort och vill ha hans nummer. Han körde en Renault Trafic som lätt kan ta fyra cyklar plus passagerare och jag trodde inte en sån gick så fort.

;)
Om någon är ute efter att spara pengar på semestern kan jag avslöja att det räcket att smörja in höger sida av kroppen, det är endast den som får färg oavsett hur du cyklar på ön. Om någon säger något annat far denna med osanning. Smörj aldrig baksida, bara nacken!
;)

//Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar